Het succes van je webshop hangt voor een groot deel af van de conversie ratio die deze behaalt. De conversie ratio toont het aantal bezoekers op de webshop, dat ook daadwerkelijk een product of dienst afneemt. Wanneer een grote groep bezoekers je website bezoekt en direct weer verlaat, zal de conversie ratio erg laag liggen. In dit artikel vind je vijf tips, die je helpen de conversie van je webshop te verbeteren.
#1: gebruik minimaal één CTA per pagina
De conversie optimaliseren van je webshop kan al door minimaal één call-to-action (CTA) per pagina te gebruiken. Denk aan het aanzetten van een bezoeker tot het afnemen van een product, of bijvoorbeeld het opvragen van een offerte.
#2: laat de CTA direct opvallen
Een CTA is vaak meer dan een losse tekstlink. Het is verstandig om voor een opvallende button op de pagina te kiezen, zodat een bezoeker direct weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
#3: maak gebruik van Google Analytics
Probeer te achterhalen wat ertoe leidt dat de conversie ratio van je website relatief laag is. Google Analytics is een handige tool, die je hierbij helpt. Deze tool toont je bijvoorbeeld hoe bezoekers zich op je website gedragen. Op welke pagina verlaten de meeste mensen je webshop?
#4: bepaal het doel van iedere pagina
Iedere pagina op je website moet een duidelijk doel hebben. Tot welke actie wil je een bezoeker aanzetten? Probeer te voorkomen dat je meerdere doelen stelt voor dezelfde pagina. Dit leidt tot verwarring en heeft vaak tot gevolg, dat een bezoeker helemaal geen actie uitvoert.
#5: laat bezoekers terugkeren via een nieuwsbrief
Mocht een bezoeker je webshop toch verlaten zonder een product te bestellen, dan wil je dat deze terugkeert om het product alsnog te kopen. Dit doe je bijvoorbeeld door een bezoeker aan te zetten tot het achterlaten van diens e-mailadres. Stuur ze eens per maand een nieuwsbrief met je nieuwste acties en producten!
Meer lezen over conversie optimaliseren? Of wil je een expert op dit gebied inschakelen? Marco Bouman helpt je graag met het verbeteren van de conversie op je website!