Een hoger conversiepercentage op je shop zorgt dat je meer uit kunt geven aan marketing. Hoe dan? Online is alles terug te rekenen naar winst per view of winst per klik. Stel je voor dat je een conversiepercentage hebt van 1%. Dat betekent dat je gemiddeld 100 bezoekers binnen moet halen om 1 verkoop te realiseren. Wanneer je gemiddelde aankoopwaarde 100 euro is, dan verdien je 1 euro per klik. Is je marge 50%, dan kun je maximaal 0,50 cent per klik bieden. Wanneer de concurrent een conversiepercentage heeft van 2 procent met exact dezelfde marge kan hij 1 euro per klik bieden. Kortom: dan ben jij niet meer competitief en verlies je de strijd. Een heleboel is dus terug te leiden naar een solide en goed conversiepercentage, daarom is het nuttig om hierbij stil te staan en te blijven optimaliseren. Er zijn tal van zaken die je kunt optimaliseren en de meeste tips zijn totaal afhankelijk van het bedrijf waar we het over hebben. Ik geef je daarom een aantal tips waar je naar kunt kijken om te verbeteren, zodat je achter de pijnpunten van je webshop kunt komen.
Kijk naar verschillende resoluties
Het is extreem belangrijk dat je webshop voor iedereen goed toegankelijk is. Wanneer je webshop niet prettig werkt op mobile is de kans groot dat je conversiepercentage direct gehalveerd wordt. Hoewel het aantal bezoekers op mobile vaak hoger is dan de helft, converteren het meeste mensen nog steeds op desktop. De invloed van mobiele bezoekers is in principe dus altijd negatief op het conversiepercentage. Hoe goed dit percentage ook lijkt te zijn op mobile. Je kunt verschillende resoluties gemakkelijk checken door in Google Analytics te navigeren naar gebruikers en dan technologie. Filter het aantal bezoekers op meer dan 100 en je datum range op een behoorlijke grote. Vervolgens sorteer je op Bounce. Waarschijnlijk zie je een aantal resoluties die extreem ver van je gemiddelde vallen. Dit zijn de resoluties waar je het snelst resultaat in kunt behalen en dus je conversiepercentage kunt verbeteren.
Kijk naar je nieuwe en terugkerende bezoekers
Feit: terugkerende bezoekers hebben een veel hogere kans om te converteren. Zorg dat je een groot aantal terugkerende bezoekers hebt of dan wel krijgt. Focus je marketing op deze bezoekers en zorg dat je ten alle tijden een remarketing campagne hebt lopen. Al je conversies en transacties uit nieuwe bezoekers halen is altijd een slecht idee. Daar betaal je namelijk altijd de hoofdprijs voor. Ga dus altijd voor terugkerende bezoekers. Die converteren het beste
Geen verrassingen in de checkout
Zorg ervoor dat mensen niet voor verrassingen komen te staan in de checkout. Reken je verzendkosten? Benoem dit dan voor de checkout. Reken je BTW achteraf? Niet doen, slecht idee. Lever je niet op zaterdag? Benoem dit voor de checkout. Je kunt mensen beter voor de checkout teleurstellen dan ervoor, want dan is de teleurstelling veel groter en zijn mensen bijna boos op je webshop. Boze mensen kopen niet.
Succes met optimaliseren
Ik wens je heel veel succes bij het optimaliseren van je webshop. Als online marketingbureau kennen wij natuurlijk nog veel meer tips, maar dit is een goed begin. We wensen je veel succes bij het optimaliseren van je webshop.