Hoe stel je een effectieve online marketingstrategie op

Hoe stel je een marketingstrategie op? Voordat je kunt beginnen met online marketing is het van essentieel belang om een goede voorbereiding uit te werken. De voorbereiding is het halve werk. Online marketing is een ervaringsvak waarbij veel kennis en ervaring benodigd is. Dat geldt dus ook voor het opstellen van een online marketingplan. Om een succesvolle marketingcampagne, strategie of activiteit uit te kunnen voeren is het van essentieel belang om daar een kloppend plan omheen te bouwen. Er is een richting nodig om naartoe te werken met gestructureerde richtlijnen. De richtlijnen zijn de marketingstrategie. En de marketingdoelstellingen zijn de richting waar naartoe gewerkt wordt. Zonder plan is de kans groot dat het resultaat achterwege blijft en dat niet alle potentie uit de mogelijkheden gehaald worden op het gebied van online marketing. Een strategisch marketingplan is dus essentieel. Maar hoe stel je deze op? Wat komt erbij kijken? En hoe werk je het succesvol uit? Online marketing bureau: SAM Online Marketing helpt ondernemers hiermee verder. Je kunt als ondernemer kiezen om het werk aan professionals uit te besteden. Of je kiest ervoor om het heft in eigen handen te nemen.

Hoe belangrijk is het gebruik van SEO & SEA?

Een online marketingplan bestaat uit verschillende activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn onder andere social media marketing, affiliate marketing en e-mail marketing. Dit zijn online marketingactiviteiten die als doel hebben om de gewenste doelgroep te benaderen. Een van de belangrijkste onderdelen van online marketing zijn SEO & SEA. Deze tactieken zijn gericht op zoekmachines zoals Google. Websites zijn vaak de nummer één plek waar geïnteresseerden terecht kunnen. Een website is een online platform waar bezoekers te allen tijde terecht kunnen en informatie op kunnen doen over bijvoorbeeld een specifiek bedrijf. Wanneer je als ondernemer of online marketeer probeert naamsbekendheid op te doen is het van belang om verkeer naar je website te genereren. SEO & SEA zijn hier effectieve tactieken voor. SEO staat voor het optimaliseren van een zoekmachine. Zoekmachines genereren met afstand de meeste bezoekers voor websites, Google om precies te zijn. Google is de meest gebruikte zoekmachine en levert websites daarom ook veel bezoekers op. Een hoge positionering in de SERP’s van de zoekmachine is daarom ook een garantie om meer verkeer te genereren. Maar hoe kun je de topposities in Google bemachtigen? Hier komen SEO & SEA in het spel. SEO is gericht op het optimaliseren van posities in een zoekmachine. Dit kan onder andere door middel van linkbuilding. Zo wordt het genereren van organisch zoekverkeer verbeterd. Een andere mogelijkheid is SEA. Adverteren op Google. Hiermee kun je tegen betaling boven de organische zoekresultaten aangeboden worden. Dit is een zeer effectieve tactiek om op korte termijn resultaten te boeken.

Autoriteit creëren met linkbuilding, hoe werkt dat?

Een belangrijke vorm van SEO is dus linkbuilding. Maar wat is linkbuilding? Linkbuilding staat letterlijk voor het genereren van backlinks afkomstig van zowel interne- als externe domeinen. Google gebruikt de backlink om te achterhalen of de website over autoriteit beschikt en of de content gewaardeerd wordt door anderen. Een website die over veel kwalitatieve backlinks beschikt, ook wel links die afkomstig zijn van autoritaire websites, wordt gezien als een site met kwalitatieve content. Dit levert autoriteit op. Linkbuilding kan ook uitgevoerd worden op het eigen domein. Dit wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. De links zijn bedoeld om het navigeren door de verschillende webpagina’s gemakkelijker te maken. Zo wordt de site gebruiksvriendelijker. Google vindt dit belangrijk en waardeert dit hoog. Een combinatie van zowel een interne- als externe linkbuilding structuur zorgt ervoor dat de website optimaal autoriteit opbouwt. Hoe kwalitatiever de backlinks zijn, des te beter dit is voor de waardering van de zoekmachine. Linkbuilding is een zeer effectieve vorm van SEO om de positie van een website in de SERP’s van Google te verbeteren. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat er meer verkeer richting een website gegenereerd wordt.

Hoe stel je een effectieve strategie op?

Maar hoe stel je nu een effectieve strategie op? Je weet nu wat de mogelijkheden zijn van online marketing. Om hier optimaal gebruik van te kunnen maken, zal je een strategisch online marketingplan moeten opstellen. Belangrijk is dat van tevoren de branche en doelgroep grondig geanalyseerd en onderzocht wordt. Je wilt weten waar de doelgroep (online) actief is. Wat er bij de doelgroep aanslaat en welke activiteiten je moet gebruiken om hierop in te spelen. Wanneer je over de resultaten van het onderzoek beschikt is het tijd om een doelstelling en richtlijn vast te stellen. De doelstelling wordt naartoe gewerkt. De richtlijn, ook wel de strategie, zorgt ervoor dat doelstellingen ook bereikt worden.

Comments are disabled.