In deze tijd van digitale marketing is het van groot belang om een content marketeer te hebben die zich richt op het creëren en delen van waardevolle inhoud om de juiste doelgroep aan te trekken en te behouden. Deze waardevolle inhoud kan op verschillende manieren gemaakt worden in de vorm van blogs, social mediaberichten, video’s en infographics. In deze blog bespreken we de rol van een content marketeer, de voordelen van een content marketeer voor jouw bedrijf en hoe je een content marketeer slim inzet.
De rol van een content marketeer
Een content marketeer richt zich op het creëren en verspreiden van aantrekkelijke en interessante inhoud die de doelgroep aanspreekt. Via social media, blogs en andere online middelen zorgt de social media marketeer ervoor dat de content succesvol gedeeld wordt op deze verschillende kanalen. De expertise van een content marketeer ligt bij het ontwikkelen van een gerichte contentstrategie die de doelstellingen en wensen van het bedrijf bevorderen en aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Zo kan er gerichter en efficiënter content gecreëerd worden die bijdraagt aan het behalen van de bedrijfsdoelen.
De voordelen van een content marketeer
Een content marketeer kan jouw bedrijf helpen bij het optimaliseren van de merkbeleving en de online aanwezigheid van jouw bedrijf versterken. Dit kan gedaan worden door het gebruik van sterke visuele content en effectieve SEO-technieken. Door het aantrekken en behouden van jouw doelgroep kan een content marketeer bijdragen aan het bevorderen van de bedrijfsgroei, een grotere naamsbekendheid en het genereren van meer omzet. Daarnaast kan het inzetten van een content marketeer jouw klantenbinding versterken. Een ander groot voordeel van een content marketeer inschakelen is dat jij je kant focussen op jouw hoofdactiviteiten en de specialist zijn/haar werk kan doen. De specialist weet precies welke stappen moeten worden genomen om een bepaald bedrijfsdoel te bereiken.
Hoe je een content marketeer slim inzet
Als ondernemer kan het interessant zijn om een content marketeer voor jouw bedrijf in te zetten. De functie heeft namelijk veel potentie om online zichtbaarheid te verhogen en de bedrijfsdoelen te bereiken. Om toch niet te veel kosten te gaan maken en om op een verstandige manier te investeren is het handig om een aantal richtlijnen te volgen:
- Definieer duidelijke doelstellingen en een specifieke doelgroep: Maak eerst voor jouw bedrijf duidelijk welke doelstellingen je hebt en aan welke specifieke doelgroep dit gericht is. Doe dit voordat je een content marketeer inschakelt. Hierdoor kan de content marketeer gerichter en efficiënter de diverse inhoud creëren en kan dit proces alleen maar versneld worden.
- Maak gebruik van data en analytics: Door de data en analytics te analyseren kun je inzicht krijgen welke content wel en niet werkt. Aan de hand van de resultaten kunnen aanpassingen worden gemaakt om de effectiviteit van de content te verbeteren. Alleen op deze manier zal de content optimaal worden ingezet en kans op succes vergroten.
- Maak gebruik van effectieve SEO-technieken: Een content marketeer kan zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. Hierdoor kan er meer verkeer naar jouw website/blog worden gegenereerd wat voor veel nieuwe potentiële klanten kan zorgen.
- Focus op lange termijn strategieën: Bij het opbouwen van een groot publiek op social media of het creëren van waardevolle content op een eigen blog kan deze focus leiden tot een grotere en betrokken doelgroep en daarmee meer omzet voor jouw bedrijf.
- Blijf testen en aanpassen: Testen hoort bij het proces om de effectiviteit van de inhoud te verbeteren. Door verschillende soorten content te laten maken kun je testen welke inhoud het beste bij jouw doelgroep aansluit.